Închide Close
Metamorfoza

Editura Humanitas Multimedia

Franz Kafka, Metamorfoza

Din categoriile literatură

În colecția Audiofiction

Metamorfoza lui Kafka a fost probabil o revelaţie... Era în 1947... Aveam 19 ani... Eram în primul an la Drept... Îmi amintesc şi acum fraza de început: Într-o bună dimineaţă, când Gregor Samsa se trezi în patul lui, după o noapte de vise zbuciumate, se pomeni metamorfozat într-o gânganie înspăimântătoare... Măi să fie! mi-am spus. Nu se poate!... Nimeni nu mi-a spus că e voie să scrii aşa!... Dar uite că se scrie!... Deci aş putea şi eu!... La naiba! Aşa spunea bunica mea poveştile... Cele mai incredibile întâmplări cu tonul cel mai firesc din lume." Gabriel Garcia MárquezEl Manifiesto, 1977

 

"Să privim mai atent această metamorfoză. Schimbarea, deşi şocantă şi năucitoare, nu este atât de ciudată pe cât ar părea la prima vedere. O observaţie de bun simţ ar fi că atunci când mergem la culcare în locuri mai puţin familiare, putem avea un moment de confuzie în clipa în care ne trezim, un scurt moment de ireal, şi aceasta experienţă poate apăreă de mai multe ori în existenţa unui comis voiajor care are un mod de viaţă ce face imposibil orice simţ al continuităţii. Percepţia realităţii depinde de continuitate, de durată. La urma urmei, să te trezeşti insectă nu e foarte diferit de a te trezi Napoleon sau George Washington. Pe de altă parte izolarea, bizarul aşa-zisei realităţi - acestea sunt, la urma urmei, lucruri ce caracterizează constant viaţa artistului, geniului, inventatorului. Familia Samsa care traieşte în preajma fantasticei insecte nu este altceva decât mediocritatea în mijlocul căreia traieşte geniul." Vladimir NabokovCurs de Literatura Europeana, Cornell University

 

"Povestea aceasta îţi rămâne în suflet. Pentru totdeauna. Kafka este unul dintre acei rari scriitori care a ştiut să vorbească să vorbească atât de splendid şi emoţionant despre om. Cu frumuseţea şi urâţenia lui, cu bunătatea şi răutatea lui, cu nobleţea şi ticăloşia lui, cu măreţia şi josnicia lui, cu generozitatea şi egoismul lui, toate fără margini, desigur. Nu mi-e ruşine să-mi şterg lacrimile, de bucurie şi suferinţă, în faţa acestui înger păcătos, omul."Răzvan Vasilescu

"Omul asta, plictisit de munca pe care o facea, de viata lui, de relatiile cu oamenii, si-a dorit la un moment dat nu sa fuga, dar sa se ascunda undeva, intr-un colt al vietii lui, sa ramana printre oameni, dar intr-un rol insignifiant, sa traiasca printre oameni dar sa nu mai aiba asemenea responsabilitati. Si intr-un fel sau altul subconstientul ii transforma corpul lui Gregor Samsa, ii arata de fapt ca o dorinta a lui poate fi dusa la capat. El se trezeste transformat, sub imperiul propriei dorinte, intr-un gandac."

"Am auzit prima data un audiobook inregistrat de Razvan Vasilescu acum cateva luni, cand a facut niste nuvele de Cehov si a fost genul de intalnire marcanta de la inceput, un coup de foudre, in sensul in care am devenit foarte atasat de vocea domniei sale, si mai ales de vocea domniei sale citind aceste povestiri, astfel incat m-am trezit dupa cateva ascultari ca eram dependent de anumite intonatii, de anumite cuvinte." Marius Chivu, cu ocazia lansarii audiobookului, in cadrul campaniei Audiobookurie la tine-n companie

"Eu cand am citit bucata mi-au dat lacrimile, este splendida." Razvan Vasilescu, in cadrul campaniei Audiobookurie la tine-n companie

"Geniul lui Kafka este de a povesti ca pe o poveste reala, de a folosi realismul in descrierea unei situatii enorm fictionale. (...) Din clipa in care axioma metamorfozei imposibile este pusa pe tapet, lucrurile curg de la sine ca in cea mai realista poveste din lume. Care este suprema grozavie pe care poate s-o pateasca un om? Este sa cada intr-o nenorocire, sa isi imagineze ca este sprijinit de cei din jurul lui, ca este sustinut, ca nu e singur pe lume si ca el va iesi pana la urma la liman cu ajutorul celorlalti; ori povestea din Metamorfoza este povestea parasirii treptate. Pas cu pas, bietul erou simte ca oamenii in care a pus cea mai mare miza afectiva sunt cei care il parasesc." Gabriel Liiceanu, cu ocazia lansarii audiobookului, in cadrul campaniei Audiobookurie la tine-n companie

 

FRANZ KAFKA - Metamorfoza (asculta un fragment)

[youtube:https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WTfdqPutk5Y#at=12]

Despre Franz Kafka

Strivit sub comentariile posterităţii, FRANZ KAFKA (3 iulie 1883–3 iunie 1924) nu poate fi redus la o singură formulă nici ca om, nici ca scriitor. Viaţa lui nu are nimic spectaculos, deşi chiar el atrage atenţia, într-o scrisoare, că nu există viaţă banală, nici neînsemnată sau monotonă, că viaţa e pur şi simplu înspăimântătoare şi că el însuşi se simte atât de diferit de semenii lui, încât se îndoieşte că e om. Se naşte la Praga, pe atunci oraş austro-ungar, într-o familie de evrei de limbă germană. Tatăl este comerciant, iar mama provine dintr-o familie destul de avută şi erudită. Franz Kafka urmează, fără entuziasm, studii de drept, încheiate printr-un doctorat în 1906, apoi, toată viaţa, lucrează ca jurist la o companie de asigurări, făcând o muncă administrativă. Nu s-a căsătorit, deşi s-a logodit de trei ori, şi n-a avut urmaşi. Conştiinţa importanţei scrisului în propria viaţă apare de timpuriu la Kafka şi e adesea exprimată. Chiar dacă încrederea în scrisul propriu are oscilaţii mari, scrisul e aproape organic, fizic legat de el. Cărţile lui (între care Metamorfoza, Procesul, Castelul, Colonia penitenciară, America) au dat unul dintre tonurile esenţiale ale literaturii europene de la începutul secolului XX, deşi multe sunt neterminate. Faima, cu excepţia aprecierii elogioase a unui mic grup de prieteni, a fost doar postumă.

Recenzii

Destinul lui Gregor Samsa e tragic de două ori: este abandonat de familie şi devine o insectă care nu ştie dacă sub carapacea sa există aripi.Considerată capodopera scriitorului ceh, „Metamorfoza" este a patra dintre cele şapte proze pe care Kafka (1883-1924) s-a îndurat să le publice în timpul scurtei lui vieţi. Iar lectura lui Răzvan Vasilescu este nu mai puţin memorabilă.

Omul ca insectă captivă

Scriitor evreu ceh de limbă germană, doctor în Drept angajat la asigurări, chinuit de un tată despotic, vegetarian, bolnav de nervi şi bîntuit de gîndul sinuciderii, logodit de trei ori cu aceeaşi femeie, cititor asiduu al Scripturilor şi dorindu-şi opera arsă, mort de tuberculoză la 41 de ani, Kafka este una dintre cele mai stranii figuri literare, a cărui operă salvată, din fericire, de la distrugere a fost sintetizată perfect de J.L. Borges: „Kafka a redactat sordide coşmaruri într-un stil limpede".

Coşmaruri despre captivitate, aş adăuga eu. Toate scrierile lui sînt metafore, parabole sau introspecţii/descripţii absurde ale captivităţii cu mijloace realiste, iar „Metamorfoza", departe de a fi doar o fantezie entomologică sau o fabulă în cheia postulatelor freudiene (faţă de care Kafka a fost foarte critic şi pe care le-a persiflat deseori), vorbeşte exact despre condiţia de gînganie a omului.

Fie că acceptăm interpretarea conform căreia metamorfoza lui Gregor Samsa semnifică nebunia („a te trezi ca insectă nu este foarte departe de a te trezi ca Napoleon", spune Nabokov) ori mutilarea existenţială, consecinţa fatală a suferinţei şi a singurătăţii, a ororilor puterii din secolul XX, într-un cuvînt, a Răului lumii; fie că preferăm interpretarea deleuziană conform căreia conştiinţa foloseşte corpul ca pe un ecran, altfel spus, introvertitul voiajor comercial se transformă deliberat în gîndac pentru a scăpa de tatăl lui, de şef, de slujbă, de nefericirea printre oameni.

Oricum am interpreta această apăsătoare nuvelă - coşmar, nebunie, alienare, pedeapsă (a unui păcat originar) -, metamorfoza imaginată de Kafka este tragică de două ori, mai întîi prin captivitatea de insectă a lui Gregor care nu descoperă / nu ştie dacă are aripi sub carapace, apoi prin faptul că familia îl părăseşte treptat înlocuind consternarea, compasiunea şi suferinţa cu îndoiala, dezgustul şi satisfacţia de a-l vedea „crăpat".

Moartea gîndacului Gregor este, de fapt, o sinucidere prin autoinaniţie. Şi mai singur, abandonat de familie, nefericit şi trist şi, mai ales, vinovat de situaţia creată, Gregor Samsa dispare în propria carapace. Metamorfoza este, în fond, calea spre dispariţie.

Marius Chivu, Adevarul, 29 aprilie 2009, http://www.adevarul.ro/articole/conditia-de-ganganie.html

 

Trivia


* Cursul de literatură europeană de la Universitatea Cornell al lui Vladimir Nabokov din anii '50 a inspirat un film, Nabokov on Kafka, în care Christopher Plummer a jucat admirabil rolul legendarului scriitor rus. (După publicarea romanului Lolita, Nabokov a avut suficient succes cât să renunţe la catedra şi să se consacre scrisului.)

* În romanul Gemenii, Mircea Cărtărescu "răstoarnă" fraza de început a Metamorfozei lui Kafka: "După o noapte cu somn agitat, o gânganie îngrozitoare se trezi transformată în autorul acestor rânduri. [....] Ar fi un început de efect, ceea ce nu ar exclude veridicitatea, având în vedere că eu chiar sunt această insectă. Mai mult, mult mai mult decât Gregor Samsa ... "

 

Alte Detalii
  • Categorie: audiobook
  • Titlu: Metamorfoza
  • An apariție: 2009
  • Ediție: Editia I
  • Format: CD Audio
  • ISBN: 978-973-1709-91-8
  • Preț: 45 lei
  • Colecție: Audiofiction
  • Domeniu: literatură
  • CD-uri: 2
  • Autor: Franz Kafka
  • Voce: Răzvan Vasilescu

Noi apariții

Author spotlight

Zhuangzi

pagina autorului

ZHUANGZI este considerat, alături de Laozi și Liezi, unul dintre cei trei părinţi ai daoismului. Unii cercetători apreciază că ar fi trăit, cu aproximaţie, între 369 și 286 î.e.n., alţii, mai precauţi, îl situează între secolele IV și III î.e.n.

Evenimente