KENICHI YAMAMOTO (1956–2014) a publicat un şir de romane istorice bazate pe serioase şi îndelungate cercetǎri de specialitate. O dovadǎ pentru acestea este şi faptul cǎ, dupǎ apariţia în serial între iulie 2006 şi iunie 2008 în revista Rekishi kaidō (Drumurile istoriei), editatǎ de Institutul de Cercetǎri PHP din Kyōto, a cǎrţii de faţǎ cu titlul original Rikyū ni tazuneyo (textual, „Întrebaţi-l pe Rikyū“), autorul a adunat într-o contrapondere academicǎ a acesteia, volumul de eseuri din 2012 Rikyū no fūkei (Privelişti cu Rikyū), rezultatele minuţioaselor sale studii privind obiectele, legendele sau tradiţiile orale legate de subiect. Nu e de mirare cǎ atât romanul anterior Katen no shiro (Castelul Zeului focului) (2004, premiul Matsumoto Seichō), dedicat construirii castelului Azuchi al lui Oda Nobunaga, cât şi acesta (Premiul Naoki, 2009), au fost ecranizate cu mare succes în Japonia, primul în 2009, iar al doilea în 2013 cu Ichikawa Ebizō în rolul titular, ambele în regia lui Tanaka Mitsutoshi. În viziunea autorului, exprimatǎ şi în câteva interviuri, dar care a stîrnit unele controverse în Japonia, estetismul marcat al chanoyu-ului creat şi propagat de Rikyū exprimǎ în primul rând nu atât ideile de sabi şi wabi, concepte existente deja pe vremea sa, cât înmugurirea vieţii şi luciul sǎu erotic.
Fotografia autorului © Kazuko Kimizuka