Închide Close

Editura Humanitas

Zhuangzi, Calatorie libera

Din categoriile religie, filozofie

În colecția în afara colecţiilor

Un monument al înţelepciunii daoiste tradus din chineza clasică pentru prima oară în româneşte

Cândva, Zhuang Zhou s-a visat fluture. Ce fericit era fluturele! Era atât de încântat şi bucuros, încât nu mai ştia că este Zhou. Însă, deodată, s-a trezit şi s-a mirat că este Zhou. Nu mai ştia dacă Zhou se visase fluture sau fluturele se visase Zhou. Aşadar, între Zhou şi fluture pesemne că există o deosebire. Aceasta se numeşte „Transformarea Lucrurilor“. (Zhuangzi)

„Zhuangzi reia parţial de la Laozi temele unităţii, seninătăţii, refuzului lumii, dezvoltându-le, sistematizându-le, conferindu-le un plus de forţă şi relief. Dar el se detaşează de Laozi printr-o mai mare tendinţă de interiorizare; preocuparea socio-politică dispare, iar non-acţiunea, nemaiavând nici conotaţie socială, nici conotaţie politică, devine o stare de conştiinţă; tema întoarcerii la Unitate devine, într-o mai mare măsură decât visul vârstei de aur, aspiraţia unirii cu valul mişcător al vieţii. Un element mistic integrează şi, în acelaşi timp, depăşeşte relativismul dialectic al lui Laozi.“ (Isabelle Robinet, Istoria daoismului)

Despre Zhuangzi

ZHUANGZI este considerat, alături de Laozi și Liezi, unul dintre cei trei părinţi ai daoismului. Unii cercetători apreciază că ar fi trăit, cu aproximaţie, între 369 și 286 î.e.n., alţii, mai precauţi, îl situează între secolele IV și III î.e.n. Se spune că Maestrul Zhuang, pe numele său Zhuang Zhou, ar fi trăit în regatul Song, pe teritoriul actualei provincii Henan, în plină perioadă a Regatelor Combatante, dominată de instabilitate politică și de conflicte permanente. În mai mare măsură decât oricare dintre daoiștii Chinei preimperiale, Zhuangzi instaurează Dao, Non-Acţiunea (wu wei) și Firea (xing) ca principii supreme într-o lume în care Omul este egalul Cerului și Pământului. Fără a neglija nici una dintre temele fundamentale ale gândirii (existenţa, cunoașterea, valoarea), cu umor, vorbe de duh și paradoxuri, Zhuangzi ne îndrumă pe calea deslușirii înţelesurilor multiple ale învăţăturii sale.

Recenzii

„Fluentă şi elegantă, varianta în limba română reprezintă o excelentă ofertă de lectură a textului cu cel mai dificil mod de exprimare dintre textele Chinei clasice.“ (Florentina Vişan, „Un text daoist fundamental“, România literară nr. 26/2009)

„Cartea lui Zhuangzi este scrisă într-o proză tumultuoasă, de o mare calitate literară şi poetică, fapt pentru care a rămas un model în istoria literaturii chineze. Ea apare ca o adevărată operă de autor, cu un ton personal bine conturat.“ (Anne Cheng, Istoria gândirii chineze)

„Influenţa lui Zhuangzi a fost profundă, mai ales asupra budismului chan şi, indirect, asupra neoconfucianismului. El a fost îndeosebi o sursă foarte importantă de inspiraţie artistică şi literară.“ (Max Kaltenmark, Filozofia chineză)

Alte Detalii
  • Categorie: carte
  • Titlu: Călătorie liberă
  • An apariție: 2009
  • Ediție: I
  • Pagini: 360
  • Format: 13x20 cm
  • ISBN: 978-973-50-2446-8
  • Preț: 38 lei
  • Colecție: în afara colecţiilor
  • Domeniu: religie, filozofie
  • Autor: Zhuangzi
  • Traducere: Tatiana Segal, Luminiţa Bălan

Noi apariții

Author Spotlight

Lucian Boia

pagina autorului

LUCIAN BOIA, născut în Bucureşti la 1 februarie 1944, este profesor la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti. Opera sa, întinsă şi variată, cuprinde numeroase titluri apărute în România şi în Franţa, precum şi traduceri în engleză, germană şi în alte limbi. Preocupat îndeosebi de istoria ideilor şi a imaginarului, s-a remarcat atât prin lucrări teoretice privitoare la istorie...

Evenimente

Editura Humanitas pe Social Media

contact