Cum ar trebui să se poarte și să vorbească un medic pentru ca pacientul să nu vină la el cu teamă? Cum comunici, ca medic, pe înțelesul pacientului? Cum îi comunici unui pacient un diagnostic cumplit precum cancerul?
Cu o experiență medicală de 25 de ani, dr. Beatrice Mahler oferă răspunsuri simple, cu exemple, la aceste întrebări și la multe altele. În partea a doua a cărții, câteva personalități din diverse domenii răspund întrebărilor autoarei, explicând ce ar trebui să facă medicii din România ca să comunice mai bine, în beneficiul pacienților, dar și pentru ca publicul să fie mai bine informat și să dobândească o mai bună educație medicală.
Acest volum se adresează deopotrivă corpului medical și pacienților, jurnaliștilor și specialiștilor din mediul academic, cu convingerea că o mai bună comunicare între medici și pacienți, între medici și presă și, de asemenea, o mai bună comunicare cu marele public pot duce la rezultate mai bune în medicină, în beneficiul celor suferinzi, și la mai multă coeziune – la mai multă încredere reciprocă în societate.
„Arta de a comunica se învață, și avem obligația să o perfecționăm zi de zi. Scopul final este să facem din pacient un partener pe termen lung. Relația medic–pacient ar trebui să fie bazată pe încredere, sinceritate și transparență, întărite de profesionalism și responsabilitate din partea medicului față de pacient. Informarea corectă și comunicarea cu pacientul cu privire la boala sa, la posibilitățile terapeutice și evoluția probabilă se traduc prin gradul crescut de aderență a pacientului la planul de tratament propus, care, așa cum știm, cuprinde de cele mai multe ori schimbarea comportamentului și stilului de viață. Nevoia de a dezvolta comunicarea în sănătate trebuie să fie parte integrantă a sistemului de sănătate.“ — BEATRICE MAHLER