Editura Humanitas
Cititorul va avea ocazia sa descopere, in paginile acestei carti, nu numai un tip de autor diferit de zarva curenta a ambitiilor publice, ci si un domeniu care, la noi, nu are recunoasterea pe care o merita: istoria artei. pe scena umanioarelor noastre se cultiva abundent literatura, critica literara, eseistica filozofica, dar intr-o mult mai mica masura studiile vizuale, reflaxia asupra imaginii, asupra importantei ei in fiziologia unei culturi intregi si sanatoase. Artele par condamnate la ornamentica, la minorat, la marginalitate. Pe acest fundal, Anca Oroveanu e o aparitie salutara. Pantru ea nu exista segregatie intre idei si domenii. Roland Barthes, Baudelaire, Walther Benjamin sau Susan Sontag fac parte din aceeasi lume cu Alberti, Arcimboldo, Horia Bernea si arta fotografica. Muzeul si biblioteca convietuiesc intr-o fertila naturalete. Recuperarea universalului acolo unde s-a instalat, abuziv, suficienta unor departajari idiosincratice face parte din efectele colaterale ale cartii de fata, o carte ale carei virtuti penduleaza, provocator, intre pedagogie si ingeniozitate, intre temeinicie afirmativa si interogatie. Rememorarea despre care, datorita discretiei ei genuine, ea nu vorbeste in chip direct este rememorarea unei atitudini a inteligentei imuna la mode si conjuncturi, chiar daca e, mereu bransata, mereu la zi. Din acest punct de vedere, textul care ni se ofera e o igienica anamneza, cu alte cuvinte o calma, prietenoasa terapie.
Andrei Plesu
Despre Anca Oroveanu
Anca Oroveanu preda la Universitatea de Arta Bucuresti in cadrul careia tine, din 1970, cursuri si seminarîi de istoria si teoria artei acoperind epoci si curente diverse, cu accent pe arta contemporana si pe noile metode de cercetare in domeniul artelor vizuale. Din 1998 este director stiintific la New Europe College unde coordoneaza un program de incurajare a educatiei si cercetarii in domeniul culturii vizuale, realizat cu sprijinul Getty Grant Program. Si-a trecut doctoratul in Istoria Artei cu o teza despre semnificatia psihanalizei in contextul teoriei europene a artei; teza, publicata in anul 2000 sub titlul Teoria europeana a artei si psihanaliza (Meridiane), a fost distinsa cu premiul sectiei de critica a Uniunii Artistilor Plastici (2001). A desfasurat cercetari in cadrul Universitatii Nationale de Arta, ca si in cadrul unor programe sustinute de universitati si fundatii de renume mondial, concretizate in numeroase articole si eseuri publicate in reviste (Arta, Secolul 20, Cahiers roumains d'etudes litteraires, Artelier etc.).
Alte Detalii
- Categorie: carte
- Titlu: Rememorare si uitare
- An apariție: 2005
- Ediție: editia I
- Pagini: 280
- Format: 13x20 cm
- ISBN: 973-50-0894-7
- ISBN-10: 973-50-0894-7
- Colecție: în afara colecţiilor
- Autor: Anca Oroveanu